• Członkowie 3 posty
    12 marca 2024 22:15

Hej, hej. To mój pierwszy post na tym forum, więc zaczynam od przywitania: cześć wszystkim!

Nie jestem programistą, chociaż pewne podstawy ogarniam. Zajmuję się za to hobbystycznie tłumaczeniem aplikacji dla Linuksa i ostatnio zabrałem się za jedną napisaną w Pythonie.

Angielskie stringi są wpisane bezpośrednio w kod jako fallback, a ich tłumaczeniem zajmuje się gettext na podstawie plików .po. Przykład:

def classify_uv_index(uv_index):
        if uv_index <= 2:
            return _("Low")
        elif uv_index <= 5:
            return _("Moderate")
        elif uv_index <= 7:
            return _("High")
        elif uv_index <= 10:
            return _("Very High")
        else:
            return _("Extreme")

Oczywiście problem w języku polskim jest ten, że słowa odmieniamy i „high” może oznaczać „wysoki”, „wysoka” oraz „wysokie”, nie mówiąc już o przypadkach.

Niestety, nie można po prostu w pliku pl.po zdefiniować różnych wersji tłumaczenia, rozróżniając je jedynie inną ścieżką do pliku i numerem linii w komentarzu – przy budowaniu aplikacji wyskakują błędy duplikacji stringów.

Żeby to rozwiązać, zacząłem czytać dokumentację bilioteki gettext i znalazłem informację o możliwości dodania kontekstu. Przerobiłem powyższy fragment kodu zgodnie z tym, co wyczytałem, dodając kontekst dla ciągów, które w aplikacji występują więcej niż jeden raz:

def classify_uv_index(uv_index):
        if uv_index <= 2:
            return gettext.pgettext("uvindex", "Low")
        elif uv_index <= 5:
            return gettext.pgettext("uvindex", "Moderate")
        elif uv_index <= 7:
            return gettext.pgettext("uvindex", "High")
        elif uv_index <= 10:
            return _("Very High")
        else:
            return _("Extreme")

Wygenerowałem xgettext --keyword=pgettext:1c,2 świeży plik .pot i na jego podstawie zaktualizowałem przy użyciu msgmerge plik pl.po, gdzie przetłumaczyłem nowe stringi:

msgctxt "uvindex"